Dezbatere pentru găzduire

 Cândva, exista obiceiul ca, dacă un călugăr rătăcitor poposea intr-un templu, să susţină o dezbatere asupra credinţei cu un călugăr din acel templu.
Dacă ieşea invingător, putea rămâne in templu cât dorea. Dacă pierdea, trebuia să plece imediat.

Intr-un templu din nordul Japoniei se stabiliseră doi calugări. Cel mai in vârstă era un om instruit, dar cel tânăr era un neghiob, fiind şi chior pe deasupra.
  
Intr-o zi, sosi un călugăr rătăcitor şi ceru găzduire, invitându-i, după obicei, la o dezbatere asupra credinţei. Fratele cel in vârstă, fiind ocupat, il rugă pe cel tânăr să-l inlocuiască.

- "Alege dialogul mut", il sfătui pe tânăr.
Cei doi, se duseră in templu şi, după puţin timp, străinul se intoarse :

- "Fratele cel tânăr este extraordinar, m-a invins!"
-" Ce-aţi dezbătut ?" intrebă călugărul bătrân curios.

-" La inceput, am ridicat un deget, care-l reprezenta pe Buddha. El a ridicat două degete: Buddha şi invăţătura sa. Atunci, am ridicat trei degete: Buddha, invăţătura sa si cei care o urmează. 

El a ridicat pumnul strâns, ceea ce arata ca toate trei constituie un intreg. Aşa că, invins fiind, trebuie să plec."
Şi străinul plecă.

Apăru şi fratele cel tânăr furios :
-"Unde-i individul ?"

-"A spus că l-ai invins, şi a plecat."
-"N-am invins pe nimeni! Unde-i, să-i trag o mamă de bătaie..."

-"Ce-aţi dezbătut?" intrebă fratele cel vârstnic.
-"Cum m-am aşezat, m-a şi insultat, arătând că am doar un ochi !
 Pentru că era străin, am vrut să mă port frumos, felicitându-l că el are ambii ochi. Ticălosul nu s-a potolit şi mi-a arătat trei degete, adică, amândoi la un loc, avem doar trei ochi. M-am infuriat şi am vrut să-i dau un pumn, numai că a fugit şi lucrurile s-au oprit aici"

2 comments:

  1. O pilda interesanta. Unde putem citi mai multe, te-ai inspirat de undeva? ai auzit-o undeva? sau e creatie proprie?

    ReplyDelete
  2. Mai intâi, bine-ai venit! Această a doua pildă din seria pilulelor amare(precum Adevărul), face parte dintr-o colecţie de povestiri Zen pe care am avut privilegiul să o fi primit in dar acum un sfert de secol şi pe care doresc să o impărtăşesc tuturor, căci se spune că: "In dar aţi luat, in dar să daţi"...De aceea m-am gândit să o dăruiesc "cu inghiţituri mici", sub formă de pilule...Iţi mulţumesc oricum pentru vizită.

    ReplyDelete

Metaux rares et pierres precieuses

Metaux rares et pierres precieuses, Collection Sciences et Voyages, Paris,  Autor: G. Kerormel  An aparitie 1926, cuprins relevant pentru cu...